Astars frisörelever omvandlade Umeå stadsmission till frisörsalong
En dag i mars förgyllde Astars frisörelever vardagen för ett tjugotal personer, då de blivande frisörerna besökte Umeå stadsmission för att klippa och styla håret på människor i behov en uppiffning.
Det är full rulle på Umeå stadsmissions natthärbärge som för en dag förvandlats till frisörsalong. Fem elever och två lärare från Astars frisörutbildning är på plats för att klippa människor som är i behov av en uppfräschning, men som kanske inte har möjlighet att gå till en vanlig frisörsalong.
De fem platserna som upprättats, försedda med stol, spegel och frisörutrustning är upptagna, och i lokalen klingar småprat och skratt. Så har det sett ut hela dagen. Från morgon till eftermiddag har eleverna haft fullt upp.
Det var nervöst i början men efter den första klippningen gick det bra. Alla är jättenöjda och glada, säger frisöreleven Frida Hylander som i dag fixat frisyren på fem personer.
Win-win-situation
Det var när Henrik Källberg, enhetschef för Öppet hus & Kök samt Akutboendet på Umeå stadsmission, kom i kontakt med frisörlärarna Julie Klaminder och Emma Strömberg som idén föddes. Och alla inblandade parter har varit idel positiva till initiativet.
För våra elever har det varit roligt, det är ingen som inte har velat göra detta, säger Julie.
Och här beskrivs det som att det är uppskattat. Jag tror att våra elever också är väldigt tacksamma över att få göra något sånt här, det är verkligen ett betydelsefullt uppdrag. Att det är vi som får förtroendet att komma hit är fantastiskt. Jag och Julie är superstolta, fyller Emma i.
Redan nu håller parterna på att boka in nästa besök på stadsmissionen för frisöreleverna.
Vi försöker sikta på att vara här två gånger per år, säger Julie Klaminder.
Utöver att hjälpa människor som lever i utsatta livssituationer får frisöreleverna öva på att bemöta och behandla kunder på riktigt – en riktig win-win-situation. Detta är dock långt ifrån första gången eleverna får frisera riktiga kunder. På Astar ligger fokus på praktiskt lärande, och sedan januari har frisöreleverna en egen salong på skolan – A Star Studio – där de dagligen tar emot kunder.
Nu har vi en riktig salong med betalsystem, och det har gjort stor skillnad. Det gör att vi har bättre utbud åt kunderna och att vi kan matcha upp kursmål med digitala verktyg som bokningssystem och kassasystem. Det blir mer som på riktigt, säger Julie Klaminder.
Både Emma och Julie jobbade som frisörer innan de blev frisörlärare, och kan således branschen utan och innan. Denna dag är lärarnas roll att ta emot “kunderna” på stadsmissionen och leda dem till rätt frisör, hjälpa till när frisörerna startar behandlingen och kolla igenom klippningen innan de avslutar.
“Det är roligt att få hjälpa andra”
Klara Schön är en av de fem frisöreleverna på plats på Umeå Stadsmission denna dag. Efter hennes fem klippningar har hon en sak att konstatera:
Det var kul. Det är roligt att få hjälpa andra.
Under dagen har Klara, utöver att öva på frisöryrket på riktigt, även fått möta människor med olika bakgrund, historier och modersmål.
Det var en som pratade engelska och en som inte pratade engelska överhuvudtaget, så då fick jag använda teckenspråk. Eller alltså vi fick visa tecken med händerna så vi skulle förstå varandra. Men det gick jättebra, berättar hon.
Klara har alltid brunnit för att jobba med människor och hjälpa andra. Tidigare har hon jobbat på förskola, socialpsykiatri och äldreboende, men det var på frisörutbildningen hon verkligen hittade rätt.
Det är en väldigt intensiv kurs där man bara klipper och kör hela tiden. Det är mycket kundpass – då kör man bara och färgar, klipper, permanentar, gör skägg, fixar och färgar fransar och bryn. Så det är en hel del, men det är kul.
Text & foto: Jesper Råtts