Stadsmissionens matcentraler – Årsrapport 2022

Det har nyligen släppts en årsrapport, för 2022, från Stadsmissionens matcentraler runt om i Sverige. Den visar ett ökat behov av stöd som en följd av pandemi, inflation och raskt stigande priser. Allt fler människor finner sig i matfattigdom, vilket innebär att de tvingas välja mellan hyran och maten, att de inte har tillgång till mat som kan fylla en hälsosam diet, eller inte har nog med mat.

Många som tidigare inte behövt stöd, söker sig nu till Stadsmissionen. Det kan vara att lönen eller pensionen inte längre räcker till och vi möter till exempel föräldrar som låter bli att äta för att deras barn ska bli mätta.

Matcentralerna i Sverige expanderar

Stadsmissionens matcentraler har expanderat kraftigt under året, och mängden mat som förmedlats har ökat med nästan 70 procent om man ser över hela landet. Trots det så syns det att behovet ännu är mycket större. Det är dessutom bara 5 procent av dagens matsvinn som räddas, vilket innebär att det finns stort utrymme för förbättring. Från matcentral till de som behöver, kommer maten i form av matkassar, tillagade måltider, eller genom matmissionens butiker till väldigt nedsatta priser

Maten i Umeå

Under 2022 tog vi emot runt 2 ton matsvinn per månad. Det är en siffra som har ökat betydligt i takt med vår strävan att konstant utveckla verksamheten så att vi bättre kan hjälpa till där behoven finns. Tyvärr ser vi en tydlig ökning av hjälpsökande som är i behov av matstöd. Just nu delar vi ut över 30 matkassar i veckan, jämfört med samma period förra året då vi varje vecka delade ut ca 20 matkassar. Som tur är, har vi ett antal företag som skänker mat till oss, och hjälper till att minska matsvinnet samtidigt som vi mättar magar.

Läs hela rapporten här

Dela sidan: